Automobili proizvedeni u Kragujevcu ponovo će se, posle pauze od dvadesetak godina, prodavati na tržištu SAD. U kompaniji Fijat automobili Srbija proizvodiće se i model „minivan“ sa sedam sedišta. Ovaj model trebalo bi da konkuriše „mazdi 5“ i „fordu C-maks“. A kako američkim, ovaj porodični automobil, biće tako dostupan i evropskim kupcima. Da li će se Fijatu sada posrećiti sa automobilom proizvedenim u Kragujevcu, ostaje da se vidi. Nikakve dileme, međutim, nema kad je reč o rekonstrukciji pogona nekadašnje Zastavine fabrike automobila, koja se privodi kraju. Sudeći prema planovima, krajem naredne godine, do kada bi trebalo da bude izgrađen novi termoenergetski blok i instalirana savremena proizvodna oprema, sa proizvodnih traka silaziće 300.000 automobila godišnje. U kompaniji Fijat automobili Srbija procenjuju da će rekonstrukcija pogona nekadašnje fabrike automobila, biti okončana u prvom kvartalu 2011, nakon čega će početi instaliranje savremene opreme koja je već kupljena od proizvođača u Nemačkoj, Americi, Italiji i Japanu.
Automobili proizvedeni u Kragujevcu ponovo će se, posle pauze od dvadesetak godina, prodavati na tržištu SAD, najavljuju iz Fijata.
Direktor Fijata, Serđo Markione, izjavio je, u centru američke autoindustrije (Detroitu) da će se u kompaniji Fijat automobili Srbija proizvoditi i model „minivan“ sa sedam sedišta.
Ovaj model, kako je rekao, trebalo bi da konkuriše „mazdi 5“ i „fordu C-maks“. A kako američkim, ovaj porodični automobil, biće tako dostupan i evropskim kupcima.
Da li će se Fijatu sada posrećiti sa automobilom proizvedenim u Kragujevcu, ostaje da se vidi.
Nikakve dileme, međutim, nema kad je reč o rekonstrukciji pogona nekadašnje Zastavine fabrike automobila, koja se privodi kraju.
Sudeći prema planovima, krajem naredne godine, do kada bi trebalo da bude izgrađen novi termoenergetski blok i instalirana savremena proizvodna oprema, sa proizvodnih traka silaziće 300.000 automobila godišnje.
U kompaniji Fijat automobili Srbija procenjuju da će rekonstrukcija pogona nekadašnje fabrike automobila, biti okončana u prvom kvartalu 2011, nakon čega će početi instaliranje savremene opreme koja je već kupljena od proizvođača u Nemačkoj, Americi, Italiji i Japanu.
Reč je o automatizovanim, visokoproduktivnim i fleksibilnim presama marke „komacu“, koje će biti instalirane u pogonu Preseraj u čiju rekonstrukciju Italijani ulažu 200 miliona evra (ukupna italijanska investicija u kompaniju Fijat automobili Srbija narasla je na oko 950 miliona evra).
Osim toga, Manjeti Mareli će u Korman polju, na lokaciji od pet hektara, u prvoj polovini naredne godine izgraditi novu fabriku za proizvodnju mehaničkih sklopova i drugih delova za automobile.
Do kraja novembra Zastavin sindikat i nadležni u Vladi Srbije treba da se dogovore o prinadležnostima koje će naredne godine primati oko 1.600 Zastavinih radnika, koje Fijat još uvek nije preuzeo i koji će, od aprila 2011. kako se očekuje biti angažovani na instaliranju nove proizvodne opreme.
Nova radna mesta
Procenjuje se da će kompanija FAS koja treba da zaposli još 1.433 radnika, do sredine naredne godine da preuzme između 400 i 500, a do kraja 2011. još oko 700 automobildžija.
Nekoliko stotina Zastavinih radnika za koje ne bude bilo mesta u Fijatu moći će da konkuriše za posao u Manjeti Mareliju i kod drugih Fijatovih kooperanata ili da se opredeli za dobrovoljni odlazak iz fabrike uz neku od opcija iz socijalnog programa.
Automobili kragujevačke Zastave Amerikancima su bili dostupni u drugoj polovini 80-ih godina prošlog veka, preciznije u periodu od 1985. do 1990. godine, kada je američkom tržištu bilo isporučeno više od 142.000 vozila, što je, bez obzira na sva omalovažavanja tog posla, bio uspeh vredan pažnje.
Na tržište SAD u to vreme nisu uspele da prodru ni mnogo veće evropske kompanije, poput Fijata ili Pežoa, recimo. Ali, za razliku od tadašnjeg izvoza kada je Amerikancima isporučivano Zastavino vozilo marke „jugo“, 2012. tom tržištu će biti ponuđen jedan od najnovijih modela Fijata.
To, međutim, nije jedina razlika između nekadašnjeg „posla stoleća“ koji je realizovan uz punu podršku američke administracije i imao je i političku konotaciju, i najavljenog povratka kragujevačkog proizvođača automobila na to tržište.
Ovoga puta reč je isključivo o ekonomskom projektu koji će Fijat realizovati u saradnji sa Krajslerom (u toj kompaniji Italijani poseduju 35 odsto akcija).
Najavljeni izvozni aranžman predstavlja i svojevrsni „kambek“ italijanske kompanije na tržiše SAD, na koje je i ranije pokušavala da se probije sa pojedinim brendovima, poput „alfa romea“ na primer, ali nikada do kraja uspešno.